fredag 26. februar 2010

Runa Fremstad fra Larvik O-klubb er gjesteskribent


Vi har vært så heldig å få Runa Fremstad fra Larvik O-klubb til å skrive litt om sesongen 2009, og hvordan hun forbereder seg til denne sesongen. Dere som deltok på Hovedløpet i fjor husker kanskje hennes flotte prestasjoner alle tre dagene. Hun ble nummer 2 på sprinten, nummer 1 på langdistansen og var på Vestfolds vinnerlag på stafetten.

God lesing til dere alle og takk til Runa for at du ville dele dine tanker med Hedmark sine HL-OLL deltagere (og sikkert flere andre).
O-festivalen
Det var veldig gøy å delta på ofestivalen i år. Storskjerm, sommervarme og Worldcup samtidig gjorde det ekstra bra. Jeg hadde ikke lagt opp til at formen skulle være helt på topp denne helga, men heller ha fokus på o-teknikken. Mellomdistansen fungerte dette veldig bra, men langdistansen var vel ikke helt topp. Stafetten var veldig gøy, ettersom vi endelig har et lag som kan være med å faktisk gjøre det ganske bra!

Italia Dolomittene 5 days
Disse løpene var vi i familien med på mest for moro- og erfaringens skyld. Det var jo gøy å gjøre det bra, så klart. Men disse løpene var ikke noen av de som stod som rødt på sesongplanen min, altså ikke høyest prioritert.

Hovedløpet
Sprint trener vi mye i Larvik. Vi er opptatte av å lære oss å lese postbeskrivelser grundig, være på forskudd og ta gode veivalg. Det å ta sølv på sprinten gjorde meg ingenting så lenge jeg var fornøyd med mitt eget løp.

Til langdistansen hadde jeg vært på samlinger i Konnerud, både med MOT, TV og Larvik. Konnerud hadde noen treningsopplegg for oss, og vi i Larvik hadde også økter i naboterrenget. Vi trente o-tekniske økter andre steder som var relevant for Konnerudterrenget. Selve løpet var jeg ikke helt fornøyd med, men plasseringen jeg fikk er det ingenting å si på.

Blodslitet
Til første post var jeg med i en klynge som tok et dårligere veivalg, dermed ble vi hengendes litt etter lederpuljen. Anna Ulvensøen og jeg var foran i vår gruppe, og var med å kjempe oss tilbake. Etter sommerfuglene, som min gruppe og Anna og Kamilla Olaussen kom samtidig tilbake fra, ble vi 3 og Line Maria Melby til en gruppe. Det var også noen som kom og gikk i gruppa hele tiden. Det ble litt småbomming gjennom løpet. Kamilla løp mye foran, og jeg syntes hun fortjente seieren.
Før løpet hadde jeg forbredt meg på å kunne ta egne veivalg, og ikke være helt avhengig av hva resten av gruppa.

Hvordan forbereder jeg mot sesongen 2010?
Jeg trener alternativt gjennom hele vinteren. Det går mye i ski-orientering når det er sesong for det, og ellers trener jeg mye på ski. Jeg passer også på å ha minst en o-teknisk økt i uken. Men jeg er forsiktig med å ikke bare å gå på ski hele tiden, men også å løpe en gang i uken for å holde beina ved like. I tillegg prioriterer jeg styrke 1-2 ganger pr uke. I klubben har vi mange gode og varierte økter. Vi har bl a også styrke med o-teknisk i pausene mellom hver øvelse. I sum skal jeg trene ca 350 timer i 2010 sesongen.

Hilsen fra
Runa Fremstad

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar